Askerlik misyonunu her Türk erkeğinin yapması gerekir. Askerlik vazifesinin bir an evvel yapılıp tamamlanması, erkeklerin daha kolay bir formda hayata karışmalarını sağlamaktadır. Hakikaten herkesin bildiği üzere iş müracaatlarında erkek adaylar için geçerli olan birinci kaide, askerliğin yapılmış olmasıdır.
İşverenler, ilgili işçi alımlarında genel olarak askerlik misyonunu yerine getirmiş erkek adayları tercih eder. Bunun en önemli nedeni ise patronun aşikâr bir mühlet sonra işlerinin aksayacak olmasıdır. Kişinin işe alışması ve işleri bir biçimde yürütmeye başlamasının akabinde askerlik nedeni ile işi bırakması hem patronu hem de öbür çalışanları zorlamaktadır. Bu nedenle patronlar, kendi açılarından haklı olarak işe alacakları çalışanlarının askerlik vazifesini tamamlamış olmasını tercih etmektedir. Bu etapta da iş müracaatında bulunan erkek adayların terhis dokümanına gereksinimi olur.
TERHİS EVRAKI NEREDEN ALINIR?
Terhis evrakı, askerlik misyonunu tamamlamış bireyler tarafından askerlik yerlerinden alınabilir. Bunun yanı sıra terhis dokümanını kaybeden ya da farklı bir nedenden ötürü tekrar almak isteyen bireyler, e-devlet sistemi üzerinden de terhis evrakına ulaşabilir.
E-devlet sistemi üzerinden alınan evrakta karekod yer alır. Bu karekod sayesinde dokümanın verildiği kurum ya da kişi, belgeyi sisteme okutabilir ve evrakın doğruluğunu onaylayabilir. E-devlet sistemi üzerinden terhis evrakının alınabilmesi için gerekli olan tek şey şahısların e-devlet şifresine sahip olmasıdır. E-devlet şifresine sahip olmayan vatandaşlar, kendilerine en yakın PTT şubesine giderek şifre talebinde bulunabilir. Birinci kere e-devlet şifresi alacak olanlar makul oranlarda bir ödeme yapar. Fakat e-devlet şifresini kaybedenler cezalı olarak ödeme yapar. Bu nedenle PTT şubelerinden alınan şifrelerin, sisteme birinci giriş yapılmasının akabinde değiştirilmesi ve unutulmayacak bir şifre olarak belirlenmesi hayli kıymetlidir.
E-DEVLET ÜZERİNDEN TERHİS DOKÜMANI SORGULAMA İŞLEMİ
E-devlet sistemi üzerinden terhis dokümanının sorgulanması için birinci olarak e-devlet sisteminin resmi internet adresi üzerinden ya da e-devlet taşınabilir uygulama üzerinden sisteme giriş yapılması gerekir. Bu etapta ilgili alanlara Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarasının ve e-devlet şifresinin yazılmasının akabinde ‘giriş yap’ butonuna basılması gerekir.
Sisteme giriş yaptıktan sonra açılan ana ekranda arama kısmı yer alır. Bu arama kısmına ‘terhis dokümanı sorgulama’ yazılması kafidir. Tıpkı biçimde ‘askerlik durum belgesi’ ya da ‘askerliğim’ başlıkları altında da süreçler yapılabilir. Açılan ekranda terhis evrakı görüntülenecektir.
E-DEVLET ÜZERİNDEN TERHİS DOKÜMANI ALMA İŞLEMİ
E-devlet üzerinden terhis evrakı alabilmek için yeniden birinci olarak e-devlet sistemine giriş yapılması gerekir. Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası ve sisteme ilişkin şifre ilgili alanlara yazıldıktan sonra açılan ana ekranda yer alan arama çubuğuna ‘askerlik durum dokümanı doğrulama’ yazılarak ilgili hizmete erişim sağlanabilir. Bunun yanı sıra sisteme girildikten sonra direkt olarak ‘askerliğim’ menüsü kullanılarak terhis evrakına erişim sağlanabilir.
Açılan ekranda terhis evrakının görüntülenmesi sağlanabilir. Dokümanın direkt olarak ekran manzarası alınabileceği üzere ilgili kısımda yer alan ‘yazıcı’ imgesi tıklanarak yazdırma seçeneğinden de yararlanılabilir. Tıpkı vakitte e-devlet üzerinden temin edilen dokümanlar ‘pdf’ formatında da süreç yapılan aygıtlara kaydedilebilir. E-devlet üzerinden alınan terhis evraklarının geçerlilik mühleti on beş gündür. Bu mühlet zarfı içerisinde bireylerin ilgili kurum ya da kuruluşlara askerlik terhis dokümanını beyan etmesi gerekir. On beş günlük mühletin geçmesi halinde ise şahısların tekrar doküman talebinde bulunması gerekecektir.