MEB Ölçme, Kıymetlendirme ve İmtihan Hizmetleri Genel Müdürü Kemal Bülbül, 26-27 Mart 2024’te ülke genelinde ortak düzenlenecek ikinci periyot birinci yazılılarına yönelik açıklama yaptı.
Ölçmede temel hedefin öğrenciye geri bildirim vermek ve sınıf genelinde eksik öğrenmeleri ortaya çıkarabilmek olduğunu vurgulayan Bülbül, “Bu gayeyle yayımladığımız Ulusal Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Kıymetlendirme Yönetmeliği’ne yansıyan kararlar doğrultusunda daha yeterli bir ölçme yapabilmek için açık uçlu soru sistemine geçtik. Ortaokul ve liselerde, öğretmenler tarafından hazırlanan tüm imtihanlarda sorular açık uçlu ya da kısa karşılıklı sorulardan oluşacak halde oluşturulması temelini getirdik.” hatırlatmasını yaptı.
“Yeni bir imtihan uygulaması getirmedik”
Ortaokul ve liselerdeki ortak imtihanların “ülke genelinde”, “il ve ilçe genelinde” ve “okul genelinde” olmak üzere üç biçimde yapılması temelini getirdiklerini anlatan Bülbül, “Burada yeni bir imtihan uygulaması getirmedik. Ülke genelindeki ortak imtihanlarla öğrencilerin ilan ettiğimiz kademelerdeki derslerinden birini bakanlık olarak yapıyoruz.” dedi.
Öğrenciler yanıtları kendi cümleleriyle yazacak
Bülbül, birinci periyot ülke geneli ortak yazılı imtihanları planlandığı halde çoktan seçmeli sorularla yaptıklarını belirterek, 26-27 Mart’ta yapılacak ikinci devir ülke geneli ortak imtihanları da daha evvel planlandıkları halde öğrencilerin yanıtları kendi cümleleriyle yazacakları açık uçlu ve kısa karşılıklı sorularla yapacaklarını bildirdi. Bakanlıkça alınan karar gereği, ülke genelinde 6. sınıf Türkçe ve matematik dersleri ile 9. sınıf Türk lisanı ve edebiyatı ve matematik derslerinin ikinci devir birinci yazılılarının Bakanlık tarafından ortak yazılı imtihanlar kapsamında yapılacağını anımsatan Bülbül, bu kapsamda imtihan tarihlerinin de belirlendiğini söyledi. Bülbül, 26 Mart 2024 Salı günü 6. sınıf Türkçe ile 9. sınıf Türk lisanı ve edebiyatı, 27 Mart 2024 Çarşamba günü ise 6. sınıf matematik ile 9. sınıf matematik derslerinden ülke genelinde ortak imtihan yapılacağını belirtti. Ülke geneli ikinci periyot ortak imtihanlarda birinci periyottan farklı olarak 6. sınıf Türkçe dersinde çoktan seçmeli soruların yanı sıra açık uçlu ve kısa yanıtlı soruların sorulacağını aktaran Bülbül; 6. sınıf matematik, 9. sınıf Türk lisanı ve edebiyatı ile 9. sınıf matematik dersleri için ise açık uçlu ve kısa yanıtlı soruların kullanılacağını anlattı.
Pilotlamanın tahlillerinden sonra nihai imtihan sorularına karar veriliyor
Genel Müdür Bülbül, ülke geneli ortak yazılı imtihan sorularının nasıl hazırlandığına ait soru üzerine, şu bilgileri paylaştı: “Bakanlıkça ülke genelinde ortak yapılacak yazılı imtihan soruları Genel Müdürlüğümüzde vazifeli alan uzmanlarınca hazırlanmaktadır. Bu sorular, 20 Şubat 2024’te ‘odsgm.meb.gov.tr‘ adresinde yayımlanan bahis soru dağılım tablolarındaki mevzu ve kazanımlara uygun olarak hazırlanmakta, hazırlanan sorular örneklem olarak seçilen okullarda pilotlanmakta ve gerekli tahliller yapılarak son imtihan sorularına karar verilmektedir.”
Değerlendirme yapacak öğretmenlere puanlama eğitimleri verilecek
Genel Müdür Bülbül, “açık uçlu soruların kullanıldığı ve ülke geneli ortak yapılan imtihanların kıymetlendirme süreçlerinin nasıl yapılacağına ait soruyu yanıtlarken, imtihanların değerlendirilmesinde kıymetli ayrıntıların bulunduğunu belirtti. Bülbül, şunları söyledi: “Bakanlığımız, birinci kez bu yıl açık uçlu ve kısa karşılıklı soruların yer aldığı ülke geneli ortak yazılı imtihanlar yapacak. Bu kapsamda ortak imtihanların kıymetlendirme süreçleri iki biçimde yapılacak. 6. sınıf Türkçe dersi ortak yazılı imtihanının puanlama süreçleri, ülke genelinde ortak olacak. Burada açık uçlu soruların değerlendirilmesinde vazife alacak öğretmenlere puanlama eğitimleri verilecek ve her bir öğrenci yanıtı sistem üzerinden bağımsız iki puanlayıcı tarafından puanlanacak. Öğrenci karşılığına yönelik tutarsız bir puanlama olması durumunda ise karşılık üst puanlayıcı rolündeki misyonlu tarafından pahalandırılacak ve son karar verilecektir. Böylece puanlama süreçlerinde kusur hissemiz olmayacak. Ülke genelinde ortak yapılacak ve açık uçlu ve kısa karşılıklı soruların kullanıldığı öbür imtihanların ‘6. sınıf matematik, 9. sınıf Türk lisanı ve edebiyatı ile 9. sınıf matematik’ kıymetlendirme süreçleri ise okul müdürlüklerinin alacağı karar doğrultusunda eğitim kurumu sınıf, alan zümreleri, ilgili dersin öğretmenleri ya da komşu okul eğitim kurumu sınıf, alan zümre öğretmenleri tarafından yapılacak” Bülbül, imtihan uygulamasının vazifeli öğretmenlerce nasıl yapılacağına ait “Bu durumu birinci periyot deneyim ettik ve hiçbir sorun yaşamadık. 6. sınıf Türkçe dersi ortak yazılı imtihanına ilişkin öğrenci yanıt kâğıtlarının basımı ise vilayet ölçme kıymetlendirme merkezi müdürlüklerince yapılacak.” bilgisini verdi.
Sonuçlar nasıl öğrenilecek?
Genel Müdür Bülbül, Türkçe dersi 6. sınıf ortak yazılı imtihan sonuçlarının “ortakyazilisinav.meb.gov.tr” adresinde okul müdürlüklerinin erişimine açılacağını ve alan öğretmenlerince e-Okul sistemine işleneceğini bildirdi. Bülbül, 6. sınıf matematik, 9. sınıf Türk lisanı ve edebiyatı ile 9. sınıf matematik derslerinin ortak yazılı imtihan sonuçlarının ise ilgili dersin öğretmenlerince e-Okul sistemine işleneceğini ve öğrencilere bildirileceğini söyledi. (BSHA – Bilim ve Sıhhat Haber Ajansı)