Yazar Murat Menteş, senaryosu kendisine ait olan “Dehşet Bey” projesinin izinsiz kullanıldığı gerekçesiyle, “Eşref Rüya” dizisinin yapımcısı TİMS&B ve dizinin senaristi Ethem Özışık’a karşı intihal davası açtı. Dava dilekçesinde, Menteş’in özgün hikâye yapısının, karakterlerinin ve olay kurgusunun dizide sistematik şekilde kopyalandığı ileri sürüldü. Davanın merkezinde, Çağatay Ulusoy’un başrolünde yer aldığı ve şu anda yayında olan “Eşref Rüya” dizisi bulunuyor. Menteş, senaryosunu kaleme aldığı “Dehşet Bey” projesinin yapım aşamasındayken, aynı yapının “Eşref Rüya” ismiyle hızla televizyon ekranlarına taşındığını belirtti. Hukuki süreci yürüten avukatlar Gülçin Avşar ve Raşit Sarıkaya, yaşananların yalnızca bir benzerlik değil, doğrudan ve kasıtlı bir fikrî hak ihlali olduğunu savundu.
“Yıllardır Süren Sistematik İhlal”
Menteş’in avukatları tarafından yapılan açıklamada, “Bu durum basit bir esinlenmenin çok ötesinde, yazarımızın sanatsal emeğinin, fikrî mülkiyetinin ve yaratıcı vizyonunun alenen ihlali niteliğindedir. Müvekkilimizin eserleri uzun süredir izinsiz şekilde kullanılıyor, bu artık bireysel bir olaydan çıkıp yapısal bir soruna dönüşmüştür” ifadelerine yer verildi. Menteş’in suçlamaları sadece konu benzerliğiyle sınırlı değil. “Dehşet Bey” senaryosundaki ana fikir, karakter yapısı, dramatik yapı ve görsel ritüellerin birebir alındığı öne sürülüyor. Örneğin, Menteş’in eserinde yer alan ‘Fedailer Ocağı’, dizide ‘Yetimler Ocağı’ olarak yeniden adlandırılmış. Yine, başkarakter ‘Dehşet Engiz’in klasik otomobil kullanan, az konuşan ve eski tarz kıyafetler giyen profili, dizideki ‘Eşref Bey’ karakterinde benzer niteliklerle karşımıza çıkıyor.
Daha Önce de Benzer İddialar
Aynı senarist Ethem Özışık’a yönelik daha önce de “Maraşlı” dizisinde benzer bir intihal iddiası yöneltilmişti. Menteş’in “Tabancalı Kız” projesinde yer alan, aşıkların masa altından birbirine silah doğrulttuğu sahnenin, Maraşlı dizisinde izinsiz şekilde yer aldığı öne sürülmüştü. Menteş’in avukatları, hem manevi hakların korunması hem de maddi tazminat talepli dava sürecini başlattıklarını açıkladı. Dava dosyasında detaylı karşılaştırmalar, senaryo benzerlikleri ve olay örgüsü eşleşmeleri de yer alıyor. Kamuoyunun dikkatini çeken bu dava, Türkiye’de fikrî mülkiyet hakları ve senaryo güvenliği açısından emsal teşkil edecek bir gelişme olarak değerlendiriliyor.